Photokina-messut ja mietteitä kuvan merkityksellisyydestä

Fotonokan Justus Järnefelt ja Mikko Tikka kävivät syyskuun viimeisenä viikonloppuna Photokinassa tutustumassa kuvateknologian uusimpiin tuuliin. Kölnissä järjestetty tapahtuma alleviivasi kasvavaa kuvan tarvetta ja antoi aihetta pohtia visuaalisuuden ja kuvan merkityksellisyyttä niin nyt kuin tulevaisuudessakin. 

Mitä uutta Photokina-messuilla?

Photokinassa nostettiin esille muun muassa kuvateknologian parissa tapahtuvia muutoksia. Kaksikko osallistui myös DIGILITY 2018 -konferenssiin, jossa keskiössä oli virtuaalitodellisuus (virtual reality) ja lisätty todellisuus (augmented reality). Kyseiset kaksi teknologian nousevaa aluetta ovat alkaneet saada jalansijaa videopelien parissa, mutta valokuvan kentällä VR ja AR ovat vielä melko tuntemattomia. 

Kysymys virtuaalisuuden erilaisista mahdollisuuksista nousi esille myös Tobias Nientiedtin puheenvuorossa hänen tuodessa esille maailman suurimpiin verkkokauppoihin kuuluvan OTTO-yrityksen kuvatuotannon uudistumisen. OTTO:n verkkosivuille lisätään vuosittain 390 000 uutta kuvaa ja tällä hetkellä home and living -verkkokauppaosaston kuvasto tuotetaan virtuaalisesti. Verkkokaupan ja teknologian kehittyessä myös kuvien määrällinen tarve kasvaa ja kysymys kuuluukin millaisia ratkaisuja pystymme kuvantilaajille tulevaisuudessa tarjoamaan. On mielenkiintoista nähdä tuleeko virtuaalisesta todellisuudesta vielä mainstreamia: lyökö VR uutena tulokkaana samalla tavoin läpi kuin esimerkiksi radio tai TV aikanaan? Tuleeko virtuaalisuudesta osa esimerkiksi mainoskuvausta? 

Teknisen puolen lisäksi ajattelemisen aihetta antoivat valokuvaajan arvottamiseen ja kuvan kasvavaan merkityksellisyyteen liittyvät puheenvuorot.

“Oli mielenkiintoista todeta kuinka korkealle valokuvaaja ja tämän ammattitaito arvotetaan Keski-Euroopassa. Kuvan ja visuaalisuuden arvostus on korkealla. Kuvan tilaaja luottaa kuvaajan ammattitaitoon ja kuvaajaa pidetään taiteilijana, jonka itseilmaisun väline on valokuvaus.” 

juhlat_0_avaus.jpeg

Mitä visuaalisuus ja kuva merkitsevät suomalaisessa kulttuurissa ja bisneksessä? 

Jaakko Veijola kirjoittaa M&M:n verkkojulkaisun kolumnissaan (26.3.2018) “tekstistä tulleen suomalainen kulttuurinen maneeri” ja kuinka me suomalaiset tyydymme visuaaliseen mitättömyyteen. Veijola kysyy myös kolumninsa lukijalta “Googlen, Facebookin, Pradan tai Teslan slogania”. Edellä mainitut brändit omaavat vahvan statuksen ja jokaisen tekijyys kulminoituu vahvasti yksilölliseen visuaaliseen ilmeeseen. Jokaisen brändin valitsema visuaalinen kuvasto on universaalisti tunnistettava ja kuvallinen ulostulo toimii materiaalisena arvokehyksenä yritykselle. 

Edellä mainittu linkittyy vahvasti ajatukseen mainonnan keinoista: esimerkiksi puhuttaessa mainoksesta, jossa potentiaalinen asiakas pyritään vakuuttamaan tekstin ja kuvan avulla, on tekstin ja kuvan on oltava yhtä laadukkaita. Mikäli kuva ei vastaa tekstiä kumpi on merkittävämpi: Uskotko katsojana kuvaa vai tekstiä? 

Kuinka voimme kuvan ammattilaisina vaikuttaa ?

Vastuu kuvan merkityksellistämisestä on myös meillä kuvantekjöillä: Meidän täytyy visuaalisuuden asiantuntijoina uusiutua ja löytää uudenlaisia väyliä vastata muuttuvaan kuvan tarpeeseen. Näin saamme myös suomalaisen mainonnan ja myynnin kentän ymmärtämään visuaalisuuden ja kuvan merkityksellisyyden. Samalla arvotamme myös oman osaamisemme ja kuvan arvon uudenlaiseksi. 

Haluamme kuva-alan asiantuntijoina korostaa kuvan merkitystä yrityksen brändi-imagon luomisessa. Kilpailu on monilla sektoreilla kovaa ja se, millaisen kuvallisen ulostulon brändi omaa vaikuttaa ratkaisevasti asiakkaan ostopäätökseen. Aivan kuten jokainen yritys omaa oman alansa asiantuntijuuden, on meillä kuva-alan ammattilaisilla tähän liittyen valtava osaaminen omalla tontillamme.

Me Fotonokalla haluamme alleviitata kuvien merkityksellisyyttä ja kohdentaa sisällämme olevan palon tuottaa laadukkaita ja ainutkertaisia kuvia. Jokainen kuvaajamme on yksilöllinen luova tekijä, joka ylittää usein ammattitaitoisuudellaan asiakkaansa toiveet. Luottakaa kuva-alan ammattilaisiin, voimme yhdessä viedä yrityksesi kuvailmaisun uudelle tasolle!

sfn©_jarnefeltjustus_img0171 copy.jpeg

Esittelyssä Fotonokan uusi valokuvaaja-assistentti: Tapio Ranta-aho

Fotonokalla keväällä työharjoittelunsa suorittanut kuvaajalupaus Tapio Ranta-aho on palannut studiolle!

Tapio valmistui Lahden Muotoiluinstituutista loppukeväästä ja nyt hän on aloittanut Fotonokalla valokuvaaja-assistenttina.

Tarkka ja järjestelmällinen Tapio kuvaa pääasiassa tuote- ja still life -kuvia. Hänellä on myös palava intohimo muotokuvaukseen, ja hänen unohtumattomin muotokuvaprojektinsa onkin opinnäytetyönä toteutettu muotokuvasarja rock-musiikin kuuntelijoista. Projektia varten hän kävi kuvaamassa ihmisiä useissa eri kaupungeissa heidän omissa kodeissaan ja bändien treeniksillä.

”Kuvausprojekti oli suurin koskaan toteuttamani, ja klisee ”verta, hikeä ja kyyneleitä” piti sen kohdalla paikkansa hyvinkin kirjaimellisesti. Aihe oli minulle henkilökohtaisesti läheinen, ja oli antoisaa työstää sitä hengenheimolaisten kanssa”

Tiivistetysti Tapio on ammattimainen jokapaikan höylä, joka on osavastuussa myös studiomme supersuosituista Perjantaikuvista.

Lämpimästi tervetuloa takaisin Tapsa!

tapio2_b.jpg

Esittelyssä Fotonokan uusi markkinointipäällikkö: Maiju Hasko

Maiju Hasko aloittaa Studio Fotonokan markkinointipäällikkönä.

Maiju on kaupalliseen valokuvaan ja visuaaliseen kulttuuriin perehtynyt tekijä, joka on kerryttänyt markkinoinnin osaamisensa taiteen ja muodin kentältä. Maijulla on aina ollut intohimo kuviin, ja ensimmäisen kuvitetun “muotilehtensä” hän teki 9-vuotiaana: “Huomasin kuitenkin myöhemmin etten ole kuvien tekijä, vaan osaamiseni ja intohimoni on ymmärtää ja hyödyntää kuvien moninaisia mahdollisuuksia ja löytää väyliä alleviivata kuvien merkityksellisyyttä.”

Näkemys kuvien merkityksestä markkinoinnissa syttyi, kun Maiju alkoi suorittaa
taidehistorian opintojensa ohella kauppakorkean sivuaineopintoja. “Yrityksen valitsema visuaalinen kuvasto ja linjaus kertoo yrityksestä enemmän kuin tuhat sanaa. Kilpailu monilla sektoreilla on kovaa ja se, millaisen kuvallisen ulostulon brändi omaa vaikuttaa ratkaisevasti asiakkaan ostopäätökseen.”

Henkilökohtaisena markkinoinnin ja myynnin sloganina Maiju uskoo vahvasti
Diana Vreelandin Give them what they never knew they wanted -ajatukseen:
“Uskon niin sanottuun uudenlaiseen katsomisen ja tekemisen tapaan; asioita täytyy uskaltaa nähdä ja tehdä toisin. Nykypäivänä on tunnettava omat vahvuutensa ja on uskallettava erottua. Muuten ei menesty.”

maiju2.jpg

Esittelyssä Fotonokan uusin vahvistus: Olga Poppius

EnHats215275 copy.jpeg

Upeista muoti- ja lifestyle -kuvistaan ja energisestä otteestaan tunnettu Olga Poppius aloittaa Fotonokan riveissä. Vahva visuaalinen näkemys ja idearikkaus tuovat hänen kuviinsa oman suuren lisäarvonsa. Olgalle on äärimmäisen tärkeää, että hänen kuvistaan huokuu energia ja elinvoimaisuus. Muun muassa Miamissa ja Barcelonassa vietetyt vuodet ovat vaikuttaneet hänen työskentelyynsä vahvasti: “Minulle on tärkeää saada kuviini elämisen eri sävyjä. Ulkomailla asuminen on ehdottomasti tuonut näkemyksellisyyteeni monialaisuutta ja maailmalla vietetyt vuodet näkyvät vahvasti tekijyydessäni.” 

LUMI_SS1819414.jpeg
LUMI_SS1819380 copy.jpeg
LUMI_SS1819685.jpeg

Olgan kuvattavaksi tullaan aina uudestaan, eivätkä syynä ole pelkästään hänen näkemykselliset kuvansa, vaan myös positiivinen ilmapiiri jonka hän kuvaustilanteisiin luo. Hänellä on loputon uteliaisuus maailmaa ja elämää kohtaan: Olga ottaa riskejä ja heittäytyy – ja kannustaa kuvauksissaan myös muita heittäytymään.

S_V_E4047 copy.jpeg

Jatka tutustumista tai ota yhteyttä alla olevista linkeistä!

Syysterveiset ja maukkaita tiimiuutisia!

"Great things in business are never done by one person. They are done by a team of people.”- Steve Jobs

 

Iloisia uutisia studioltamme Vilhonvuorenkadulta: Fotonokan tiimi täydentyy kolmella uudella tekijällä!

 Olga Poppius

Olga Poppius

Ammattitaitoinen tiimimme saa vahvistusta niin uuden valokuvaajan, markkinointipäällikön kuin assistentinkin myötä. Studiolla aloittavat energisyydestään tunnettu valokuvaaja Olga Poppius, markkinoinnin moniosaaja Maiju Hasko sekä keväällä Lahden Muotoiluinstituutista valmistunut, Fotonokassa jo aiemmin työharjoittelunsa suorittanut Tapio Ranta-aho.

 Maiju Hasko

Maiju Hasko

 Tapio Ranta-aho

Tapio Ranta-aho

Haluamme Fotonokalla panostaa yhä enemmän asiakkaan kokonaisvaltaisempaan palvelemiseen sekä löytää uudenlaisia väyliä tuottaa ja jalostaa toimintaamme. Meidät tunnetaan ammattimaisesta ja lämpöisestä ilmapiiristämme ja on aivan mahtavaa saada tiimiimme kolme uutta motivoitunutta tekijää!

Tervetuloa Olga, Maiju ja Tapio!

HERKULLISIA KIRJAUUTISIA

Suomen lasten kotiruoka -kirja on ilmestynyt.

Tekijätiimi Elvi Rista, Suvi Rüster ja Marja Samuli ovat loihtineet upean keittokirjan, jossa reseptien mutkat on vedetty sopivasti suoriksi. Kirjassa on 100 ruokaohjetta, jotka aloittelevan kokin on helppo toteuttaa lähikaupan aineksista. Tästä kirjasta vasta-alkaja saa ruoanlaittoon hyvät eväät ja roppakaupalla vinkkejä!

#otava #keittokirja #lastenkeittokirja #cookbook #kidscook #foodphotography #foodstyling

rtytott.jpg

Fotonokan Krissen kädenjälki ilahduttaa jälleen uudessa kirjassa

9789513198732_frontcover_final_1500px.jpg
20171024_Paasiaiskirja_3594_1500px.jpg

Iloista pääsiäistä! tuo uusia tuulia pääsiäisen viettoon. Tehokolmikko Jatta Heinlahti, Kristiina Hemminki ja Anneli Myller ovat tehneet menestyksekkään Suurten tunteiden joulu-kirjansa hengessä uuden kirjan inspiroimaan pääsiäisen viettoa. Kristiina Hemmingin kauniit ja herkät kuvat johdattelevat juhlatunnelmiin. Ohjeet ja vinkit helpottavat lukijaa tuomaan juhlan omaan kotiin. Kun kranssikaunotar komeilee ovessa, mämmimousse on tehty ja lampaanviulu paistuu uunissa, on mukava istahtaa nojatuoliin ja lukea pari lukua pääsiäisen historiasta.

 

Sara Lehtomaan kuvia Lucy's Magazinessa

noora110_1500.jpeg

 

Piristävän annoksen kirkkaan lämpimiä värejä saat katsomalla Sara Lehtomaan tuoreinta LUCY’S Magazinessa julkaistua muotieditorialia. Kuvasarja on nähtävissä kokonaisuudessaan LUCY’S Magazinen kotisivuilla: https://lucysmagazine.com/portfolio/the-color-of/

#fashionphotography #LucysMagazine #editorial #fashioneditorial #photographer #fashionphotographer

UUSI TEKIJÄ FOTONOKASSA

_MG_9068-1500.jpg
_MG_0029_1500.jpg
_MG_8302-1500.jpg

Nuori kuvaajalahjakkuus Sara Lehtomaa on nyt edustettuna Studio Fotonokassa. Sara on erikoistunut muoti- ja henkilökuvaukseen.

Saran lähestymistapa kuvaamisen on tuore ja ennakkoluuloton, ja hänellä on tekemisensä taustalla voimakas visio. Sara on kuvannut web-julkaisuihin kuten Volant- ja Pump-magazine, muita hänen asiakkaitaan ovat mm. Warner Music Finland ja Cutrin.

Katso Saran portfolio täältä: http://www.fotonokka.fi/sara-lehtomaa-photographer

 

Henkilöstömuutoksia Fotonokassa

_MG_2020_2.jpg


Yhteistyö toimitusjohtajana toimineen Toni Aholan kanssa päättyy, ja toimitusjohtajana aloittaa Justus Järnefelt. Kiitämme Tonia tarmosta ja näkemyksestä jolla hän luotsasi Fotonokkaa kahden ja puolen vuoden ajan. Toivotamme hänelle menestyksekästä jatkoa, mielenkiintoisia uusia haasteita ja hyviä hiihtokelejä.

Justus on pitkän linjan fotonokkalainen ja yrityksemme kehittäminen on hänelle luonteva ja innostava tehtävä. Valokuvaus on Justuksen intohimo, ja hän jatkaa kuvaamista edelleen samalla palolla.

Tuottaja Kaisa Pelkosen toimenkuva laajenee, ja hän aloittaa kuvausten tuottamisen ohella Fotonokan asiakkuuspäällikkönä. Kaisa on tehnyt pitkän uran Fotonokassa, ja tuntee niin kuvaajat kuin tuotantoprosessitkin läpikotaisin.

Tervetuloa meille! Tehdään hienoja kuvauksia yhdessä.


Yhteistyöterveisin,

Kristiina Hemminki, Hallituksen puheenjohtaja, Studio Fotonokka

 Kristiina Hemminki

Kristiina Hemminki

 Justus Järnefelt

Justus Järnefelt

 Kaisa Pelkonen

Kaisa Pelkonen

TUNTEELLISTA JOULUA!

Kristiina Hemminki kuvasi upean ja tunnelmallisen joulukirjan yhdessä ruokastailisti Jatta Heinlahden ja toimittaja Anneli Myllerin kanssa.

“Suurten tunteiden joulu on visuaalisesti nautittava ja korkeatasoinen kirja, joka sisältää rakkaudella tehtyjä herkkuruokia, koskettavia tarinoita ja ihastuttavia koristeita. Lämmintä tunnelmaa tihkuva teos on syksyn must-hankinta.

Kirja koostuu kolmesta joulun suuresta tunteesta - ilosta, rakkaudesta ja seesteisyydestä. Jokaisessa osiossa on lämpimien ja omakohtaisten joulutarinoiden lisäksi herkkureseptejä, uudenlaista koristelua ja kattauksia, ihmisiä sekä oivaltavia vinkkejä joulun viettoon. Kirja on kuvitettu henkeäsalpaavan kauniisti.

Kirjan tekijät Jatta Heinlahti, Kristiina Hemminki ja Anneli Myller tietävät mistä puhuvat. Kolmikko tunnetaan nimittäin myös maan kokeneimpana joulutiiminä.”

ryhma.jpg

Adjektiiveista lisäarvoa markkinoinnin arkipäivään

SFN©_JarnefeltJustus_img0174.jpg

Mistä markkinointiviestinnän ammattilaisen arkipäivän arvo muodostuu? Adjektiiveistako?

Joustavuus on monipuolinen sana, joka kuvaa sekä ammattilaisten toimintaa, että tilojen muunneltavuutta erilaisiin tilanteisiin ja tarpeisiin. Mainoskuvan tuotannossa osaaminen ja kyky reagoida muuttuviin tarpeisiin on asiakaspalvelua parhaimmillaan, joustavuutta.

Kustannustehokkuus on tämän päivän palvottu ja paljon puhuttu perusarvo. Kun yhdestä osoitteesta saa kaikki kuvatuotannon osaajat tuottajasta kuvaajaan, malleista meikkaajaan, ollaan oikeilla jäljillä. Säästyy aikaa, rahaa ja kenties muutamat hyvät hermot.

Luovuus. Kun kuvan tekijä osaa asiansa, on kaikki mahdollista. Kun kuvan ammattilainen on kokenut ja koulunsa käynyt, saa asiakas tarvetta vastaavaa palvelua. Osaaminen ja kokemus antavat luovuudelle mahdollisuuden kukoistaa.

Mietitään markkinointiviestinnän arkea, miten voisimme tuottaa laadukasta ja luovaa sisältöä, vahvaa ja vaikuttavaa asiakaskokemusta - yhdessä!

Dramatiikkaa ABC:n salaattipöydässä

Wörks tilasi Fotonokalta ABC:n uudistuneen salaattipöydän lanseerauskampanjan kuva- ja filmikokonaisuuden.

Mainosfilmin ohjasi ja kuvasi Julius Koivistoinen, Elvi Rista toimi tuotannossa ruokakuvauksen asiantuntijana ja kuvasi key visual -stillkuvat. Still- ja liikkuvan kuvan yhteistuotannosta vastasi Kaisa Pelkonen.

Erityiskiitos ruokastylisti Johanna Vanamolle miljoonan herneen aistikkaasta asettelusta!

IMG-0279.JPG
IMG-0707.JPG

100 suomalaista valokuvaajaa - 100 päivää

Suomen eturivin valokuvataiteilijoita, mainoskuvaajia, muotikuvaajia, muotokuvaajia, kuvajournalisteja, dokumentaristeja, luontokuvaajia…

Elvi Rista on esillä Suomen eturivin kuvataiteilijoiden joukossa.

Samassa rytmissä nettisivujen kanssa valokuvat ovat nähtävissä myös Äkkigallerian ikkunassa Jyväskylässä osoitteessa Kauppakatu 5. Sadantena päivänä 2.12.2017 juhlitaan suomalaista valokuvaa Jyväskylässä!

100 finnish photographers

Omakuva_Elvi_Rista.jpg

Elvi Rista

My New York - short film featuring Kelsey Grammer, by Julious

Julius Koivistoinen, Studio Fotonokka cinematographer, exploring, training his eye, enjoying the city, came up with a personal short film about New York.

After a week of filming using a small video camera and a vintage lens, by a stroke of luck and a wholehearted friendliness of the Frasier star, he managed to have Mr. Kelsey Grammer appear as the narrator.

We hope you enjoy this experience as much as Julius did. Thank you, Kelsey Grammer.

Lähtisitkö kanssamme pienelle mielikuvamatkalle?

uutiskirje_web.jpg

Kuvittele…

Marilyn Monroe
Suudelma
Suomen kesä

Näitkö Marilynin kuuluisat vaaleat kiharat ja liehuvat, valkoiset helmat? 
Tai Robert Doisneaun kuvan parista suutelemassa? Näitkö koivuja ja järvenrannan?

Noita hetkiä me kameroillamme jahtaamme. Haluamme tehdä juuri sen kuvan, joka saa veden herahtamaan kielellesi, sinut ihastumaan, vihastumaan ja vaikuttumaan - kuvan, jonka tulet muistamaan ikuisesti.

Meillä on pelit ja pensselit, kamerat, studiot, kalustot ja kontaktit, mutta ennen kaikkea meillä on Silmä.

Vaikutetaanko yhdessä?